Οι νύμφες Νέδα και Ιθώμη που ανέθρεψαν τον Δία

Χρυσή Τομή του Απόλλωνα ο Ζεύς  Ιθωμάτας

– Είναι φυσικό για τον αρχηγό του Ολύμπου πολλές περιοχές να ερίζουν και να προβάλλονται ως γενέθλιοι τόποι του. Έτσι εκτός από τους θεογονικούς μύθους υπάρχει και πλήθος παραλλαγών που σχετίζονται με τη γέννηση του Δία. Διασώζονται μύθοι που είναι ευρύτερα διαδεδομένοι και άλλοι που είναι τοπικοί. Υπάρχει παρ’ όλα αυτά ένας κεντρικός άξονας, γύρω από τον οποίο εξελίσσονται όλες οι παραλλαγές. Στον πυρήνα βρίσκεται ο Κρόνος, βασιλιάς των αθανάτων, ο οποίος έχοντας πληροφορηθεί από τους γονείς του, τον Ουρανό και τη Γαία, ότι θα εκθρονιζόταν από το ίδιο του το παιδί, κατάπινε κάθε παιδί που γεννούσε η σύζυγός του Pέα. Όταν ήρθε η στιγμή να γεννηθεί ο Δίας, η Pέα αποφάσισε να γεννήσει κρυφά και να δώσει στον Κρόνο να καταπιεί, αντί του Διός, ένα σπαργανωμένο λίθο, με σκοπό να τον ξεγελάσει. Από το σημείο αυτό ο ενιαίος κορμός του μύθου διασπάται και δημιουργούνται οι τοπικές παραδόσεις.

O Καλλίμαχος σε μια άλλη εκδοχή αναφέρει ότι ο Δίας γεννήθηκε στο Παρράσιο όρος της Aρκαδίας και μετά τη γέννησή του, η Pέα τον παρέδωσε στη νύμφη Νέδα για να τον κρύψει στην Κρήτη.

O Παυσανίας αναφέρει ότι ο Δίας ανατράφηκε στο Λυκαίο όρος της Aρκαδίας, που ονομάζεται αλλιώς Όλυμπος ή Iερά κορυφή. Πάνω στο Λύκαιο υπάρχει και περιοχή που ονομάζεται Κρητέα, κοντά στο μετέπειτα άλσος του Πυθίου Απόλλωνα. Οι αρκάδες ισχυρίζονταν πως η Κρήτη, που αναφέρεται στις παραδόσεις των κρητών σαν ο τόπος που ανατράφηκε ο Δίας, ήταν αυτή η περιοχή και όχι το νησί. Κατά την ίδια παράδοση οι Νύμφες που ανέθρεψαν το Δία ήταν η Νέδα, η Ιθώμη η Aγνώ και η Θεισόα. Αυτές τον μεγάλωσαν μέσα σε ένα σπήλαιο του όρους Λυκαίου.

– Σύμφωνα με το μύθο, εκείνη την εποχή η Αρκαδία ήταν άνυδρη κι η Ρέα δεν έβρισκε νερό. Έτσι χτύπησε με ένα ραβδί τη γη και έτσι δημιουργήθηκε το ποτάμι που ονομάστηκε Νέδα από τη νύμφη, ενός από τα δύο ελληνικά ποτάμια με γυναικείο όνομα. Στο μαγευτικό κόσμο της ελληνικής μυθολογίας η Νέδα ήταν νύμφη, θεότητα των νερών. Όταν η Ρέα έδωσε τον Δία στη νύμφη Νέδα, για να τον  προστατέψει από τον άνδρα της Κρόνο, εκείνη θήλασε το βρέφος μαζί με τη  νύμφη Ιθώμη, το έλουσε και το έπλυνε στο κεφαλάρι στο Λύκαιο, που αργότερα έγινε το θρυλικό ποτάμι που πήρε το όνομά της.

– Η Νέδα είναι ποτάμι της Πελοποννήσου που βρίσκεται στα σύνορα των νομών Ηλείας και Μεσσηνίας. Πηγάζει από το όρος Λύκαιο, ρέει προς τα δυτικά και εκβάλλει στο Ιόνιο πέλαγος, μεταξύ των ακτών της Κυπαρισσίας και της Ζαχάρως. Το μήκος της είναι 32 χιλιόμετρα. Χαρακτηριστικό της είναι πως πρόκειται για το ένα από τα δύο ποτάμια στην Ελλάδα, μαζί με την Έρκυνα, που έχει θηλυκό όνομα. Το ποτάμι πήρε την ονομασία του από την νύμφη Νέδα. Ο ποταμός από την αρχαιότητα όριζε τα σύνορα της Ηλείας από την Μεσσηνία, όπως αναφέρει ο Παυσανίας. Κοντά στις όχθες του ποταμού βρισκόταν η αρχαία Φιγάλεια  και ο ναός του Επικούρειου Απόλλωνα στις Βάσσες. Το ακριβές σημείο στους χάρτες της Google που πηγάζει η Νέδα είναι εδώ https://goo.gl/maps/LTUjg1D7Pu62 . Το ακριβές σημείο στους χάρτες της Google που η Νέδα εκβάλλει τα νερά της είναι εδώ https://goo.gl/maps/o2oXqLMZDpq .

– Η θέση του όρους της Ιθώμης, στη μέση του μεγάλου κάμπου της Μεσσηνίας, που χωρίς μεγάλο ύψος, 802 μέτρα, δίνει στο ύψωμα μια υπεροχή, σα να είναι το ψηλότερο όρος του Μεσσηνιακού χώρου. Η ονομασία Ιθώμη προέρχεται από την ομώνυμη νύμφη, η οποία σύμφωνα με τη μυθολογία ανάθρεψε τον Δία μαζί με την νύμφη Νέδα. Τόπος ιερός από τους αρχαίους χρόνους πρεσφέρετο πάντα για άσυλο και οχυρό σε κάθε δύσκολη στιγμή της ιστορίας του τόπου. Από τον αρχαιολογικό χώρο της Μεσσήνης μονοπάτι οδηγεί, με δύσκολη ανάβαση 40 περίπου λεπτών, στην κορυφή του μικρού όρους της Ιθώμης. Το βουνό ήταν αφιερωμένο στο Δία τον Ιθωμάτα, και στην κορυφή του υπήρχε ένα Ιερό του με βωμό. Στην κορυφή (σε υψόμετρο 761 μ.), βρίσκεται σήμερα το παλιό μοναστήρι της Παναγίας Βουλκάνου το οποίο είναι κτισμένο από τα ίδια οικοδομικά υλικά του αρχαίου ναού του Διός. Στο ανατολικό άκρο της μονής Βουλκάνου σώζονται τα θεμέλια του ιερού του Διός. Προς τιμήν του Ιθωμάτα τελούνταν αγώνες, τα Ιθωμαία, των οποίων την οργάνωση αναλάμβαναν αγωνοθέτες. Χώρος τέλεσης τους ήταν το Στάδιο. Ο ετήσιος επώνυμος ιερέας φύλαγε στο σπίτι του το άγαλμα του Διός-παιδιού. Φαίνεται ότι ο τύπος του κεραυνοβολούντος Διός αποτελούσε το λατρευτικό άγαλμα, που θυμίζει τον «τερπικέραυνο», τον τερπόμενο από τις βροντές των κεραυνών του Ολύμπιου Δία. Το μικρό και φορητό άγαλμα του Διός παιδιού, το «βρέτας», είχε φιλοτεχνήσει ο γλύπτης Αγελάδας, περί το 500. Η ιερή κορυφή υπήρξε το καταφύγιο των Μεσσήνιων όταν η πόλη καταστράφηκε από την εισβολή των γότθων και των φανατισμένων χριστιανών καλόγερων το +395.

– Το κάστρο της Κορώνης, η δίδυμη με τη Μεθώνη καστροπολιτεία της Μεσσήνης, αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα της παρουσίας ηγεμονικών δυνάμεων της περιόδου στον ελλαδικό χώρο. Μεγάλες οχυρώσεις και τείχη, ψηλοί προμαχώνες και εντοιχισμένα κανόνια, τα οποία προστάτευαν τόσο από τους πειρατές όσο και από τους αντίπαλους στρατούς. Το φρούριο της Κορώνης είναι το μόνο το οποίο συνεχίζει να κατοικείται και σήμερα. Η περιοχή της Κορώνης έχει μεγάλη χρονική παρουσία μέσα στους αιώνες. Αυτό μπορεί να το καταλάβει κανείς αν αντικρίσει τα χτίσματα και τα ερείπια εντός του κάστρου. Επίσης, αξιοσημείωτος είναι και ο ναός του Απόλλωνα στη θέση του οποίου ο επισκέπτης βρίσκει σήμερα ερείπια πρωιμότερης παλαιοχριστιανικής βασιλικής. Αν βρεθείτε μάλιστα στο χώρο, θα βρείτε μικρά κολονάκια της βάσης του αρχαίου ναού που θυμίζουν τη παρουσία του. Ακριβώς δίπλα, βρίσκεται ο ναός της Αγίας Σοφίας.

– Ο φημισμένος ναός του Επικούρειου Απόλλωνα, αφιερωμένος στον θεό της ίασης και του Ήλιου, χτίσθηκε στα μέσα του 5ου αιώνα στη Φιγαλεία, σε υψόμετρο 1.130μ. πάνω στα βουνά μεταξύ Ηλείας, Αρκαδίας και Μεσσηνίας. Ο ναός, με το παλαιότερο Κορινθιακό κιονόκρανο που έχει βρεθεί ποτέ, αποδίδεται στον Ικτίνο, τον αρχιτέκτονα του Παρθενώνα και του ιερού της Δήμητρος στην Ελευσίνα, και συνδυάζει με ιδιοφυή τρόπο τα αρχαϊστικά στοιχεία που υπαγόρευε η τοπική θρησκευτική παράδοση με τις τολμηρές ανανεωτικές ιδέες του δημιουργού του. Ο ναός ανεγέρθηκε το δεύτερο μισό του 5ου αιώνα π.Χ. (420-410 π.Χ). Τμήμα της ζωφόρου του ναού αποσπάστηκε το 1814 και εκτίθεται στο Βρετανικό Μουσείο στο Λονδίνο. Αν και οι αρχαίοι ναοί είχαν προσανατολισμό από Ανατολή προς Δύση, ο ναός του Επικουρίου Απόλλωνα, αντίθετα, έχει προσανατολισμό από το Νότο προς το  Βορρά. [Ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνα και ο Ναός Διδυμαίου Απόλλωνος στην κωμόπολη Δίδυμα της Τουρκίας δείχνουν – με εκπληκτική γεωδαιτική ακρίβεια- το βορειότερο άκρο της Ευρωπαϊκής ηπείρου, το βόρειο άκρο της νήσου Mαγκερέϋ (Magerøya) της Νορβηγίας, δηλαδή το «Βόρειο Ακρωτήριο», σημείο όπου από αρχαιοτάτων χρόνων οι άνθρωποι λάτρευαν τον Ήλιο του Μεσονυκτίου! Η Νορβηγία, την οποία οι Αρχαίοι Έλληνες προσδιόριζαν γεωγραφικά με τον ευρύτερο γεωγραφικό όρο «Υπερβόρειες χώρες», είναι ο τόπος όπου η παράδοση διηγείται ότι οι κύκνοι μετέφεραν το θεό Απόλλωνα αμέσως μετά τη γέννησή του («… οι κύκνοι τον μετέφεραν στη χώρα τους που βρισκόταν στις όχθες του Ωκεανού, τους Υπερβόρειους· εκεί όπου καθιέρωσαν τη λατρεία του θεού και τη γιόρταζαν αδιάκοπα»). Αυτός είναι ο  πιθανότερος λόγος που ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνος έχει προσανατολισμό από Νότο προς Βορά, αντίθετα δηλαδή από τους άλλους αρχαίους ελληνικούς ναούς που έχουν προσανατολισμό από Ανατολή προς Δύση (1)]. Ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνα είναι ένα από τα καλύτερα σωζόμενα μνημεία της κλασικής αρχαιότητας και ήταν το πρώτο στην Ελλάδα που περιλήφθηκε στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγαλείας βρίσκεται σε υψόμετρο 1.130,11 μ., ο Ναός του Ιθωμάτα Διός (σήμερα παλιό μοναστήρι της Παναγίας Βουλκάνου)  βρίσκεται σε υψόμετρο 761,04 μ. και ο Ναός του Απόλλωνα στην Κορώνη (σήμερα εκκλησάκι Αγίας Σοφίας) σε υψόμετρο 39,15 μ.

– Η γραμμή που ενώνει το Ναό του Επικουρίου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγαλείας με το Ναό του Απόλλωνα στην Κορώνη (σήμερα εκκλησάκι Αγίας Σοφίας), διέρχεται ακριβώς από το Ναό του Ιθωμάτα Διός στην κορυφή του όρους Ιθώμη (σήμερα παλιό μοναστήρι της Παναγίας Βουλκάνου) ! Η γραμμή  είναι 70.958,65 μ. (εικόνα 1)

image

– Πάνω στην γραμμή των 70.958,65 μ. που ενώνει τους δύο ναούς του Απόλλωνα (Επικουρίου Απόλλωνα και Απόλλωνα στην Κορώνη), 124 μόλις μέτρα από την Χρυσή Τομή της  βρίσκεται ο Ναός του Ιθωμάτα Διός! (εικόνα 2) [Η Χρυσή Τομή της παραπάνω γραμμής βρίσκεται στα 27.104 μ. από το Ναό του Επικουρίου Απόλλωνα (μικρό τμήμα) και στα 43.854 μ. από τον Ναό του Απόλλωνα στην Κορώνη (μεγάλο τμήμα) (εικόνα 2)]

image

Δηλαδή, (α) ο Ναός του Επικουρίου Απόλλωνα στις Βάσσες της Φιγαλείας, ο Ναός του Ιθωμάτα Διός στην κορυφή του όρους Ιθώμη και ο Ναός του Απόλλωνα στην Κορώνη βρίσκονται στην ίδια ακριβώς ευθεία (εικόνα 1), και (β) ο Ναός του Ιθωμάτα Διός είναι η Χρυσή Τομή της γραμμής που ενώνει τους Ναούς του Επικουρίου Απόλλωνα και του Απόλλωνα στην Κορώνη! (εικόνα 2)

– Το ιερό του Ιθωμάτα Διός είναι αφιερωμένο στις νύμφες Νέδα και Ιθώμη

Ισοσκελές είναι το τρίγωνο με κορυφή το σημείο που πηγάζει το ποτάμι Νέδα, και πλευρές έως (α) το Ναό του Ιθωμάτα Διός στην κορυφή του όρους Ιθώμη (24.444 μ.) και, (β) το σημείο που εκβάλλει τα νερά του το ποτάμι Νέδα (24.440,5 μ.) ! ! (εικόνα 3)

image

Δεν είναι ο γεωδαιτικός μόνο Κανόνας  Τέλειας Αρμονίας της Γης (Γαίας), όπου η κορυφή ενός όρους (Ιθώμη) σχηματίζει  τέλειο γεωδαιτικό ισοσκελές τρίγωνο με τις πηγές και τις εκβολές ενός ποταμού (Νέδα). Είναι που το ανθρώπινο ασυνείδητο καθόρισε τα πράγματα έτσι που η κορυφή του όρους Ιθώμη να σφραγιστεί γεωδαισιακά από τον Δία, με το Ναό του Ιθωμάτα Διός, σε ένδειξη ευγνωμοσύνης προς τις νύμφες Νέδα και Ιθώμη που τον ανέθρεψαν, που τον προστάτευσαν και τον θήλασαν, που τον  έλουσαν στις πηγές της Νέδα, όταν η Ρέα τον έδωσε στις δύο νύμφες για να τον  προστατέψει από τον Κρόνο.