Knowing (Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου)

Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ή, επίσημα, Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης είναι καλωδιωτή γέφυρα που ολοκληρώθηκε το 2004 μεταξύ του Ρίου (κοντά στην Πάτρα) και του Αντιρρίου, που συνδέει την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα και προς τα πάνω με το υπόλοιπο της Ευρώπης. Κατασκευάστηκε από την Γαλλική εταιρεία Vinci.

Το μήκος της γέφυρας που στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες, ανέρχεται στα 2.252 μέτρα, ενώ μαζί με τις προσβάσεις φτάνει γύρω στα 2.883 μέτρα. Η γέφυρα αναπτύχθηκε και ολοκληρώθηκε, παρά τις δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες, ενώ το μέγιστο βάθος θεμελίωσης φθάνει τα 65 μέτρα υπό την επιφάνεια της θάλασσας. Πρόκειται για μία καλωδιωτή γέφυρα, οι αντοχές της οποίας είναι εντυπωσιακές. Σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε με προδιαγραφές να αντέξει σε σεισμό μεγαλύτερο από αυτόν που σημειώθηκε στις 17 Αυγούστου 1999 στο Ιζμίτ της Τουρκίας, ο οποίος ήταν μεγέθους 7,4 της Κλίμακας Ρίχτερ. Έχει υπολογιστεί, επίσης, πως αντέχει σε ενδεχόμενη σύγκρουση δεξαμενοπλοίου εκτοπίσματος 180.000 τόνων, καθώς και σε ταχύτητα ανέμου 265 χλμ/ώρα, ταχύτητα που αντιστοιχεί σε τυφώνα Κατηγορίας 5, το ανώτατο δυνατό επίπεδο στην Κλίμακα Σαφίρ-Σίμπσον. Τέλος, η γέφυρα είναι σχεδιασμένη να απορροφά πιθανές μετατοπίσεις μεταξύ δύο βάθρων, σε οποιαδήποτε κατεύθυνση. Η γέφυρα περιλαμβάνει και πεζόδρομο/ποδηλατόδρομο η χρήση των οποίων απαλλάσσεται πληρωμής διοδίων.

Η γέφυρα σχεδιάστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και κατασκευάστηκε από την ελληνογαλλική κοινοπραξία με επικεφαλή εταιρεία την Vinci. Η κοινοπραξία διαχειρίζεται τη γέφυρα μέσω της θυγατρικής της εταιρείας ΓΕΦΥΡΑ ή ΓαλλοΕλληνικός Φορέας Υπερθαλάσσιας ζεύξης Ρίου- Αντιρρίου. Ο επικεφαλής αρχιτέκτονας ήταν ο Μπερτζ Μικαελιάν. Η προετοιμασία του χώρου και η δικτύωση ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 1998, και η κατασκευή των πυλώνων υποστήριξης το 2000. Με την ολοκλήρωση των συγκεκριμένων το 2003, ξεκίνησαν οι εργασίες στο κατάστρωμα κυκλοφορίας με την κατασκευή χάλυβα από την Cleveland Bridge U.K. και τα υποστηρικτικά καλώδια από την Freyssinet. Στις 21 Μαΐου 2004 ολοκληρώθηκε η κύρια κατασκευή. Απέμενε η εγκατάσταση του εξοπλισμού και της υδατοπροστασίας.

Η γέφυρα εγκαινιάστηκε στις 7 Αυγούστου 2004, μια εβδομάδα πριν από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004 στην Αθήνα. Λαμπαδηδρόμοι της Ολυμπιακής Φλόγας ήταν οι πρώτοι που διέσχισαν επίσημα τη γέφυρα σε όλο της το μήκος. Ένας από αυτούς ήταν ο Όττο Ρεχάγκελ, ο Γερμανός προπονητής της Εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου, κατά το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου 2004. Το συνολικό κόστος της κατασκευής ανερχόταν στα 630 εκατομμύρια ευρώ. Η κατασκευή χρηματοδοτήθηκε από το Ελληνικό δημόσιο, την κοινοπραξία και δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Η κατασκευή ολοκληρώθηκε πριν από την αρχική εκτίμηση, η οποία προέβλεπε ολοκλήρωση των έργων μεταξύ Σεπτεμβρίου και Νοεμβρίου 2004, και εντός προϋπολογισμού. Άλλες πηγές αναφέρουν συνολικό κόστος 839 εκατομμυρίων ευρώ.

– Ισοσκελές είναι το τρίγωνο με κορυφή το Ναό του οπλίτη Απόλλωνα, τον σημαντικότερο Ναό για τον άνθρωπο, που βρίσκεται στη Μητρόπολη του δήμου Πλαστήρα, και πλευρές έως, α) το Ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς (111.665,7 μ.) και, β) το βόρειο άκρο της Γέφυρας  (111.665,43 μ.). [εικόνα 1]

image

– Ισοσκελές είναι το τρίγωνο με κορυφή το Ιερό της Αθηνάς Προναίας (Θόλος)  στους Δελφούς, και πλευρές έως, α) το Ιερό της Αρτέμιδος Ημερησίας (ή Ημερίας) στους αρχαίους Λουσούς, κοντά στο χωριό Λουσικό Καλαβρύτων (66.335,64 μ.) και, β) το νότιο άκρο της Γέφυρας  (66.335,66 μ.). [εικόνα 2]

image

– Η προέκταση της νοητής γραμμής  που διατρέχει το κατάστρωμα της Γέφυρας, καταλήγει ακριβώς στο Ιερό Ορθίας Αρτέμιδος στη Σπάρτη. Και ανάποδα: η γραμμή  που ενώνει το Ιερό Ορθίας Αρτέμιδος στη Σπάρτη με το βόρειο άκρο της Γέφυρας (βόρεια πρόσβαση), διατρέχει ολόκληρο το μήκος τού καταστρώματος της Γέφυρας χωρίς η ευθεία να βγαίνει εκτός της στενής λωρίδας του καταστρώματος ούτε χιλιοστό. Το πλάτος του καταστρώματος είναι 27,2 μέτρα και το μήκος 2.880 μέτρα. Η ευθεία που διατρέχει το μήκος του καταστρώματος της Γέφυρας και καταλήγει στο Ιερό Ορθίας Αρτέμιδος στη Σπάρτη, είναι 150.978,94 μέτρα. [εικόνες 3 και 4]

image

image

Ο άνθρωπος δεν έχει ελεύθερη βούληση, όπως σωστά πιθανολόγησε ο Daniel Wegner, ο πολυβραβευμένος Αμερικανός κοινωνικός ψυχολόγος και καθηγητής ψυχολογίας στο Harvard. Η ελεύθερη βούληση είναι μια αυταπάτη, μια ψευδαίσθηση του ανθρώπου. Η θέση που επιλέχθηκε για την κατασκευή της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, ο τύπος που τελικά επιλέχθηκε (καλωδιωτή με τέσσερις πυλώνες οι οποίοι στηρίζουν με καλώδια το κατάστρωμα), το τελικό  μήκος της Γέφυρας που ανέρχεται στα 2.880 μέτρα, τα σημεία που ξεκινούν και τελειώνουν οι προσβάσεις, ο προσανατολισμός της Γέφυρας στο χώρο, ήταν όλα προκαθορισμένα. Οι γάλλοι της κατασκευαστικής γαλλικής εταιρείας Vinci, που το 1998 επέλεξαν τη θέση που κατασκευάστηκε η Γέφυρα, καθώς και ο επικεφαλής αρχιτέκτονας Μπερτζ Μικαελιάν που ήταν υπεύθυνος για τη σχεδίασή και τον τελικό προσανατολισμό της στο χώρο, δεν είχαν ελεύθερη βούληση να καθορίσουν τα πράγματα όπως αυτοί θα ήθελαν. Ο άνθρωπος ποτέ δεν μπορεί να δράσει με τρόπο διαφορετικό από αυτόν που τελικά δρα. Το είδος μας είναι δέσμιο της βιωματικής ψευδαίσθησης του συνειδητού• μια μαριονέτα του ασυνείδητου. Το ασυνείδητο κινεί τα νήματα του πολιτισμού μας. Σημείο αναφοράς του ανθρώπινου ασυνείδητου, οι Ναοί του Απόλλωνα και της Αρτέμιδας. Οι δίδυμοι θεοί δεν παίζουν ζάρια.

Τρίγωνο 1: Γέφυρα – οπλίτης Απόλλωνας – Απόλλωνας στους Δελφούς (φωτογραφία  εμπλουτισμένη με κείμενο και πολυμέσα)

Τρίγωνο 2: Γέφυρα –  Αθηνά Προναία στους Δελφούς – Ημερησία Αρτέμιδα  στους Λουσούς Καλαβρύτων (φωτογραφία  εμπλουτισμένη με κείμενο και πολυμέσα)

Ευθεία: Γέφυρα – Ορθία Αρτέμιδα στη Σπάρτη (φωτογραφία  εμπλουτισμένη με κείμενο και πολυμέσα)

Η Ευρεία (2)

Advertisements