Ο Ναός του Απόλλωνα στη Χαλκίδα και η μοναδικότητα του ναού τής Αγίας Παρασκευής στη Χαλκίδα

image

– Η «Βασιλική» είναι αρχιτεκτονική τεχνοτροπία κατασκευής κτιρίων. Οι Ρωμαίοι παρέλαβαν αυτόν τον κτιριακό τύπο  από τους Έλληνες. Τέτοιο κτίριο ήταν η «Βασίλειος Στοά» των Αθηνών, η οποία ονομάστηκε έτσι προς τιμή του άρχοντος βασιλέως. Από αυτόν πήρε και το όνομα βασιλική.  Τον 4ο αιώνα η βασιλική προσαρμόστηκε στις ανάγκες λατρείας των χριστιανών και αποτέλεσε για πολλούς αιώνες τον κυριότερο αρχιτεκτονικό τύπο εκκλησιαστικού κτιρίου, τόσο στην Ανατολή όσο και στη Δύση. Οι χριστιανοί ονόμασαν τους ναούς αυτούς βασιλικές διότι σε αυτές λατρεύονταν ο Βασιλεύς Χριστός. Η διασημότερη είναι η Βασιλική του Αγίου Πέτρου που βρίσκεται στο Βατικανό. Στην Ελλάδα σώζονται τρεις βασιλικές.

– Η Αγία Παρασκευή είναι η προστάτιδα της Χαλκίδας της οποίας κάθε χρόνο στις 26 Ιουλίου τιμάται πανηγυρικά η μνήμη της. Βρίσκεται στο κέντρο της Χαλκίδας δίπλα στη Μητρόπολη και  είναι  μία από τις τρεις σωζόμενες παλαιοχριστιανικές βασιλικές στην Ελλάδα. Χτίσθηκε την Ιουστινιάνεια περίοδο (5ος μ.Χ. αιώνας), πάνω σε ερείπια αρχαίου ναού αφιερωμένο στον Απόλλωνα, στην Άρτεμη και Λητώ. Το 13ο αιώνα χτίσθηκε επιπλέον τμήμα από τους Φράγκους. Επεμβάσεις υπήρξαν από τους Ενετούς και αργότερα από τους Τούρκους. Στη Βυζαντινή περίοδο ο ναός ήταν αφιερωμένος στην Παναγιά της Περιβλέπτου, στην τουρκοκρατία μετετράπη σε τζαμί προς τιμήν του Μωάμεθ Β΄.

Με αφορμή τη γιορτή της πολιούχου της Χαλκίδος (της αγίας Παρασκευής) πραγματοποιείται μεγάλη εμπορική πανήγυρη στην περιοχή του πάρκου  της πόλεως που διαρκεί σχεδόν μία εβδομάδα προσελκύοντας πολύ κόσμο από όλο το νησί της Ευβοίας, αλλά και από την Αθήνα.  «Πάντοτε αποτελούσε ο ναός μία πηγή ευλογίας για τη Χαλκίδα. Οι άνθρωποι αγαπούν πολύ την αγία Παρασκευή. Υπάρχει μία ιδιαίτερη ευλάβεια προς το πρόσωπο της αγίας, ειδικά στη Στερεά Ελλάδα και συγκεκριμένα στην Εύβοια. Πραγματικά παρατηρείται κοσμοσυρροή στην πανήγυρη» αναφέρει με συγκίνηση ο προϊστάμενος του εν λόγω ναού , ενώ εκ παραλλήλου επισημαίνει τη μοναδικότητα της εκκλησίας που διακονεί. Ωστόσο, η μοναδικότητα της εκκλησίας της Αγίας Παρασκευής δεν έγκειται ούτε στον αρχιτεκτονικό τύπο της Βασιλικής, ούτε στην αγάπη του κόσμου στην Αγία Παρασκευή, ούτε στο γεγονός ότι ο ναός  αποτελεί μία πηγή ευλογίας για την Εύβοια.

– Τα ερείπια του Ναού και Μαντείου του Πτώου Απόλλωνος βρίσκονται τρία χλμ. ανατολικά του Ακραίφνιου Βοιωτίας. Το Μαντείο αυτό είχε την ιδιαιτερότητα να είναι το μοναδικό στον αρχαίο κόσμο που έδινε τους χρησμούς στην ίδια γλώσσα που γινόταν οι ερωτήσεις. Αυτό σημαίνει ότι δεν το επισκέπτονταν μόνον Έλληνες αλλά αλλόγλωσσοι από όλον τον τότε γνωστό κόσμο.

– Η Αυλίδα βρίσκεται στη βοιωτική ακτή, στο νότιο Ευβοϊκό κόλπο, απέναντι από την πηγή της Αρευούσας, η οποία βρίσκεται στον Άγιο Στέφανο Χαλκίδας. Είναι γνωστή από τον Τρωικό Πόλεμο και τη θυσία της Ιφιγένειας,. Στην Αυλίδα είχε μαζευτεί ο ελληνικός στόλος πριν αναχωρήσει για την Τροία. Ο χώρος που έχει αποκαλυφτεί στην Αυλίδα είναι ο τόπος λατρείας της Αρτέμιδας, δίδυμης αδελφής του Απόλλωνα, όπου βρίσκεται το Ιερό της θεάς.

– Ο Ναός τού Απόλλωνα στη Χαλκίδα (σήμερα ναός Αγίας Παρασκευής) και ο Ναός και Μαντείο του Πτώου Απόλλωνος στο Ακραίφνιο, βρίσκονται στο ίδιο ακριβώς γεωγραφικό πλάτος, στις 38 μοίρες, 27 πρώτα και 36 δεύτερα. Η ευθεία είναι 29,66 χιλιόμετρα.

image

– Ο Ναός τού Απόλλωνα στη Χαλκίδα (σήμερα ναός Αγίας Παρασκευής) και το Ιερό τής Αρτέμιδας στην Αυλίδα, βρίσκονται στο ίδιο  γεωγραφικό ύψος, στις 23 μοίρες, 35 πρώτα και 30 δεύτερα, και 31 δεύτερα αντίστοιχα. Η ευθεία είναι 2,98 χιλιόμετρα.

image

Οι παραπάνω (δύο) ευθείες γραμμές που ενώνουν τους Ναούς τού Απόλλωνα σε Χαλκίδα και Ακραίφνιο και τον Ναό της Αρτέμιδας στην Αυλίδα, δημιουργούν  ένα τέλειο γεωδαιτικό ορθογώνιο τρίγωνο, με την ορθή γωνία τού τριγώνου να σχηματίζεται  στο σημείο όπου κάποτε βρισκόταν ο Ναός τού Απόλλωνα στη Χαλκίδα (σήμερα ναός Αγίας Παρασκευής).

Από το σημείο που σήμερα στέκει η βασιλική της Αγίας Παρασκευής στη Χαλκίδα πέρασαν πολλές θεότητες • ο Απόλλωνας, η Αρτέμης, η Λητώ, η Παναγιά της Περιβλέπτου, ο Μωάμεθ ο Πορθητής, η Αγία Παρασκευή. Ένας όμως είναι (και θα είναι) ο Κύριος του σημείου εις τους αιώνες των αιώνων. Ο Απόλλωνας.

– Η Χαλκίδα είναι γνωστή από την αρχαιότητα εξαιτίας του παλιρροϊκού φαινομένου που συμβαίνει στο πορθμό του Ευρίπου. Ειδικότερα, εκεί τα νερά της θάλασσας κινούνται για 6 ώρες από τον Βόρειο προς το νότιο Ευβοϊκό κόλπο, ακολουθούν 8 λεπτά οπού τα νερά είναι στάσιμα ενώ αμέσως μετά αρχίζουν να κινούνται για άλλες 6 ώρες προς την αντίθετη πλευρά. Το φαινόμενο αυτό διακόπτεται κατά την διάρκεια του σεληνιακού μήνα από δύο περιόδους «ακαταστασίας», με διάρκεια τριών ημερών, κάτα τις οποίες η κίνηση των νερών δεν ακολουθεί κάποιους κανόνες. Έτσι, αυτά μπορεί κάποιες φορές να αλλάξουν κατεύθυνση μέσα στην ημέρα ως και 14 φορές ενώ άλλες να μη μετακινηθούν καθόλου προς την μία ή την άλλη κατεύθυνση! Η συστηματική παρακολούθηση του εν λόγω ρεύματος  έδειξε ότι το κανονικό ρεύμα αντιστοιχεί στις συζυγίες, δηλαδή 11-12 ημέρες περί τη νέα σελήνη (Ν.Σ.) και άλλες τόσες κατά τη πανσέληνο, ενώ το ακανόνιστο ρεύμα παρατηρείται κατά τους τετραγωνισμούς (Π.Τ. και Τ.Τ.).

Πιθανόν οι θέσεις των δύο Ναών του Απόλλωνα (σε Χαλκίδα και Ακραίφνιο) και του Ναού της Αρτέμιδας στην Αυλίδα, να παρέχουν σημαντικά στοιχεία για τον γρίφο του παλιρροϊκού φαινομένου που συμβαίνει στον πορθμό του Ευρίπου. Και τούτο, διότι συζυγίες είναι η ευθυγράμμιση δύο ή περισσοτέρων ουράνιων σωμάτων, όπως ακριβώς δηλαδή συμβαίνει με την γεωγραφική ευθυγράμμιση των  Ναών τού Απόλλωνα και τής Αρτέμιδας, ενώ τετραγωνισμούς έχουμε όταν η αποχή, δηλαδή  η γωνία που σχηματίζεται με κορυφή τη Γη και με πλευρές τις κατευθύνσεις Γη – Ηλίου και Γη – Σελήνης φθάσει τις 90°, όπως ακριβώς δηλαδή συμβαίνει με την γωνία   90° που σχηματίζεται  μεταξύ των δύο  Ναών του Απόλλωνα (σε Χαλκίδα και Ακραίφνιο) και του Ναού της Αρτέμιδας στην Αυλίδα.

Τέλος, ισχυρός είναι ο συσχετισμός του παλιρροϊκού φαινομένου που οφείλεται στη Σελήνη με τη  θεά Άρτεμις που είναι Θεά της νύχτας και συμβολίζει το φως της Σελήνης. Oι Oρφικοί τη θεωρούσαν θεά της Σελήνης. Είναι η Σελασφόρος ή Φωσφόρος (εκείνη που φέρνει το φως), αλλά και η Πασιφαής, η «Ολόλαμπρη».  Οι Έλληνες  σύγκριναν τις ακτίνες της Σελήνης με τα γρήγορα και αιχμηρά βέλη της. Κρατάει αναμμένη δάδα, έμβλημα του φεγγαριού το οποίο φέγγει στο σκοτάδι.

Advertisements